Onze cliëntenraad
Een cliëntenraad vertegenwoordigt de stem van onze cliënten. Hij denkt mee over ons beleid, de kwaliteit van zorg en de dagelijkse praktijk van onze zorgverlening. Dat is van belang omdat cliënten vanuit hun eigen ervaring het beste kunnen aangeven wat goed gaat en waar voor ons verbeterkansen liggen. Door de meningen van cliënten te horen en mee te nemen in onze besluitvorming, ontstaat uiteindelijk zorg die nog beter aansluit op de wensen, de behoeften en de leefwereld onze cliënten.
Voor cliënten biedt een cliëntenraad dus zeker voordelen: hun mening wordt gehoord en en er ontstaat meer transparantie over en weer. En dat vergroot hopelijk ook het gevoel van betrokkenheid en vertrouwen in Survival Instinct. Maar voor ons als bestuur levert een cliëntenraad ook winst op. Als wij op tijd signalen krijgen over knelpunten of mogelijkheden voor verbetering dan kunnen wij problemen misschien voorkomen en wordt de kwaliteit van onze zorg nóg net dat stukje beter. Een cliëntenraad zorgt zo ook een input voor de lerende organisatie die wij willen zijn.
Het bestaan en functioneren van een cliëntenraad is ook verankerd in wetgeving. De wetgeving in de vorm van de Wkkgz gaat bijvoorbeeld in op de rechten van cliënten als het gaat om het inrichten van een cliëntenraad. Ook geeft de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen een aantal rechten aan een cliëntenraad om zo de samenwerking tussen cliënten en de zorginstelling levend en proactief te houden.
In de eerste maanden van 2026 gaan wij actief op zoek naar leden voor onze cliëntenraad en zullen wij mensen per brief hierover informeren. Rond maar 2025 hopen wij dan de eerste vergadering van onze cliënten te kunnen plannen. Maar als je in de tussentijd al zin hebt om je aan te melden voor de cliëntenraad dan laat dat weten! Stuur een mailtje aan info@survivalinstinct.nl of bel met 088 040 11 68. Leden hoeven trouwens niet alleen cliënten te zijn maar familieleden of vertegenwoordigers zijn ook van harte welkom